Ga naar de hoofdinhoud

Medezeggenschapsavond "Mobiele telefonie en social media"

Geplaatst op 10 april 2024

DSC_3522-edit
Een duister figuur deed zich voor als de bank en probeerde in een telefoongesprek de pincode van een betaalpas te ontfutselen

Zo'n 100 cliënten en vertegenwoordigers kwamen dinsdagavond samen in Tholen voor de medezeggenschapsavond met als thema 'Mobiele telefonie en social media'. De avond stond in het teken van het bespreken van de impact van deze moderne communicatiemiddelen op het dagelijks leven van de cliënten.

De avond begon met twee kleine toneelstukjes, waarin situaties werden nagebootst die relevant waren voor het besproken thema. Het eerste toneelstukje betrof een persoonlijk gesprek waarbij de begeleider meer aandacht had voor haar privé-mobiel dan voor het verhaal van de cliënt. Een goed voorbeeld hoe het gebruik van mobiele telefoons kan leiden tot verminderde aandacht voor menselijk contact. Het tweede toneelstukje ging over een duister figuur die zich voordeed als de bank en in een telefoongesprek probeerde de pincode van een betaalpas te ontfutselen. Dit toonde de gevaren aan van onoplettendheid bij het gebruik van mobiele telefoons, met name op het gebied van veiligheid en privacy.

De aanwezigen waren duidelijk geïnteresseerd en betrokken bij de toneelstukjes, en er ontstond direct discussie over de gepresenteerde situaties. Er werd vervolgens ruimte geboden voor deelnemers om in groepjes aan de hand van stellingen verder te praten. Deze interactieve benadering zorgde voor levendige gesprekken en gaf de aanwezigen de mogelijkheid om hun eigen ervaringen en perspectieven te delen.

Na afloop van de groepsdiscussies werden een aantal reacties en inzichten besproken met alle aanwezigen. Er werd gereflecteerd op de diverse standpunten en meningen die naar voren waren gebracht. De avond werd afgesloten met de toezegging dat de uitkomsten van de avond zorgvuldig zouden worden verzameld. Een terugkoppeling volgt in de volgende medezeggenschapsbijeenkomst.

Al met al was de medezeggenschapsavond over 'Mobiele telefonie en social media' een succesvolle en waardevolle bijeenkomst, waarin belangrijke thema's werden besproken en waarin de stemmen van de cliënten en vertegenwoordigers gehoord werden.